Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.12.2015 12:55 - Йероним, „Равенския географ“ и „Универсална космография“ - за българите.
Автор: arhivar Категория: История   
Прочетен: 9240 Коментари: 3 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

А между Тракия или Македония и Долна Мизия живеят отскоро българи, които са дошли от споменатата по-горе Голяма Скития.” (ЛИБИ 1, С. 1958, с. 393).

„Голяма Скития“ е територията от Дунав до Дон, фиксирана още от Херодот през V в. пр.н.е., докато „малка Скития“ е наричана днешна Добруджа.

Известната ни карта на Св. Йероним, където е отбелязано “Mesia hec et Bulgaria”.

image

Св. Йероним е живял през IV век, но не бива да се премълчава факта, че познатата карта, с която разполагаме, не е оригинала на Св. Йероним, а е един много по-късен препис от ХII в. Текстовете в нея са написани на т.нар. „варваризиран латински“ - “Mesia”, вм. “Moesia”; “hec” вм. “haec”; “Bulgaria” вм. “Vulgaria” (в единственото споменаване на българите от IV в. в Анонимния латински хронограф от 354 г. те са наречени “vulgares” а не “bulgares”), който не е характерен за IV в.

Тези наблюдения дават обяснение на надписа “Mesia hec Bulgaria”, той явно е прибавен в късния препис, като отражение на реалността след VІІ век, и очевидно е отсъствал от оригинала на Св. Йероним, съставен през IV в.

          Да видим какво казва по въпроса „Равенския географ“, един документ от края на VІІ в.: „Inter vero Tratiam vel Macedoniam et Mysiam inferiorem modo Bulgari habitant, qui ex super scripta maiore Scythia egressi sunt.”

А между Тракия или Македония и Долна Мизия живеят отскоро  българи, които са дошли от споменатата по-горе Голяма Скития.” (ЛИБИ 1, С. 1958, с. 393).

Най-важното в това сведение е, че българите са завоювали Мизия, като са дошли от Голяма Скития.

Сведението, че българите идват от Голяма Скития и не са автохтонно Балканско население е било всеизвестно на запад.

През 1544 г. в Базел е издадена „Универсална космография“ на Себастиан Мюнстер. Книга четвърта е посветена на „България“. Там четем:

„Смята се, че свирепото племе българи някога са тръгнали от Скития. Нанасяли са много вреди на константинополската власт и тормозели християните по разнообразни начини, додето по времето на внуците на Карл Велики били сключени примирия и създадени  условия за мир и някаква пленница, която служела като робиня в царството на християните, сестра на българския цар, била върната. Тази царска сестра научила четмо, докато била в плен и приела християнските обичаи и кръщение, и най-сетне като била върната на брат [си], научила същия на християнското учение, посъветвала го да отхвърли идолите и да се повинува на истинския бог. И макар че царят се съгласявал със сестра си, не дръзвал изведнъж да отстъпи от бащината вяра. Обаче се предоставил случай за приемане на християнската вяра. Нали чума нахлула в страната отвсякъде и толкова свирепо върлувала повсеместно, че не стигала Либитина*. Силно обезпокоения цар помолил сестра си да измисли цяр за това зло. Но тя мислела, че само Спасителят Христос трябва да бъде призован. Съгласил се царя и се покръстил с целия си народ, след като бил извикан един от светите първосвещеници, от когото приели тайнството на вярата и веднага се проявила мощта на Бог, чумата стихнала. Говори се, че първият християнски цар на българите се нарича Требелий. Той спазвал монашески живот, след като оставил царството на по-големия от двамата си синове. Немного след това младия цар се върнал към почитането на злите демони, презирайки бащиното благочестие и обичай. И Требелий не понесъл това престъпление на сина си, и като оставил временно одеянието, което носел, облякъл царската дреха и щом като си върнал управлението на държавата, лишил от светлина потъналия в безчестието син и дал царската власт на по-малкия, понеже благочестиво управлявал съгласно установеното от него самия, и самия той доволен, че е дал пример, се оттеглил в ордена незабавно.“ (цит. по доклада на Стиляна Баталова „Покръстването на българите в няколко латиноезични хроники: маркер за европейска идентичност, Братислава, 11-13 ноември 2009 г.)

*Либитина е богиня на смъртта и погребенията в римската митология, тук вероятно се има предвид, че живите не са насмогвали с погребенията.


 imageКарта на Европа от Себастиан Мюнстер.



Гласувай:
4


Вълнообразно


1. arhivar - Себастиан Мюнстер от 16 в. е първият ...
04.12.2015 12:40
Себастиан Мюнстер от 16 в. е първият историк, който решава да включи името "Требелий" по отношение на една "историческа случка" свързана с цар Борис Покръстител, свеждаща се до сведението на Регинон, почти съвременник на цар Борис, който описва как "българския цар" е покръстил народа си, как е предал властта на големия си син и се замонашил, как сина се опитал да върне езичеството и царя облякал пак военни дрехи, ослепил го и сложил на трона другия си син и отишъл пак в манастир. От 9 в. до 16 в. десетки хроники преразказват тази история, в една от тях даже историка се чуди кое е името на този "български цар". Мюнстер решава да сложи името Требелий, а от Орбини след 1601 г. се ражда хипотезата, че този Требелий е Тервел от 8 в. Днес официознине български учени, като Рая Заимова, даже поддържат хипотезата, че това са разкази наистина за Тервел, а не за Борис. Едно фолк-хистори създадено от официалната българска историческа наука.
цитирай
2. balkan1 - Не сме автохтонци - КОРЕНЯЦИ сме!!!
08.12.2016 12:32
Предците ни не са някаквиси прабългари дошли от някъдеси по някоеси време, а са БРИГИТЕ!!!

http://balkan1.blog/history/2012/12/15/tuk-sme-si-ot-vreme-ono-i-sme-nai-drevniiat-narod-na-zemiata.1031510
цитирай
3. balkan1 - КОЛАДА!
08.12.2016 12:33
http://balkan1.blog/politika/2014/11/03/kolada.1310318
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: arhivar
Категория: История
Прочетен: 1386012
Постинги: 86
Коментари: 803
Гласове: 321
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031