Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.02.2016 09:00 - Полезно четиво за „пишман“....
Автор: getmans1 Категория: Политика   
Прочетен: 1226 Коментари: 9 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 ... ПАТРИОТАРЕТЕ Ония дето ни проглушха ушите, нека се видат колко са „лесни“, че даже и пари не вземат а всъщност дават защото да отделяш време за клетви, врясъци и писъци си е пари. Отначало мислех да предложа само увода и линка но размислих, то така или иначе пак ще има такива дето си коментират, ей така по принцип.
/други го правят само като се сетят за мен:)))/


 
Робството между термина и метафората
 
 
 
by newswriter on 03/02/2016 3:53 PM
image

 

       

Албена Хранова
Дневник

Актуален увод

Преди седмица пак избухна скандал. Той беше избухнал и в началото на 90-те години на миналия век. 

Тогава публичното послание гласеше: "Заменят "турско робство" с "османско присъствие"!" Огромно възмущение, започнато от медиите, заля масите. Какво ли не се написа, освен едно – че в помагалото "Записки по история на България 681–1878" (1992) изобщо няма такъв термин и че и най-внимателният прочит с молив в ръка не може да открие наличие на термин "османско присъствие" сред напечатаните там думи.

Завчера скандалът гласеше: "Не им стигаше присъствието (дето никога не го е имало – б.м.), но и замениха "присъствие" със "съжителство" в програмата по история за 6. клас". Пак огромно възмущение, започнато от медиите, заля масите. В това време проектът за програма си висеше на сайта на министерството и там пишеше само, че от ученика се очаква (наред с много други неща) да "дава примери за съжителство между традициите на християни и мюсюлмани във всекидневието: празници и обичаи, жилище, облекло, храна". 

Какъв термин, че и заменил друг – "съжителство на традиции" е най-обикновена метафора и който не вярва, да замени за момент "съжителство" с "робство". Ще се получи "да дава примери за робство между/на традициите", което няма никакъв смисъл.

Министерството не каза: "Ще осъдим за клевета всеки, който публично твърди, че сме съчинили и подменили термин, защото не сме". Напротив – в продължение на седмица министерството сякаш НЕ знаеше, че НЕ е съчинявало термин. 

Цитирайки собствената си програма, говорителите на министерството и самият министър не дадоха знак, че различават термин от обичайна метафора. А различаването им е и въпрос на функционална грамотност, освен на всичко друго политическо и актуално. Затова дори ступорът и объркването в скандала не могат напълно да извинят едно министерство, особено ако то е на образованието и науката.

По тази причина може би не е излишно да хвърлим бегъл поглед към съжителството на термините и метафорите в българската класика.

Всички термини заедно: "Ботев заробил "Радецки"

       

 


До тук, според мене авторката допуска малка не точност, министър Танев явно каза по телевизията, че няма смяна на терминологията и една жена експерт в министервото го каза по БНР.
Но едно казване явно не е достатъчо да пребори мълвата, но пък е права защото
 едно министерство има ресурса да пусне официално опровержение по масовите медии.
Другата възможна вероятност е, че този така не харесван и от свои и от чужди министър да е жертва на „политически игрички“, лошото е, че „играчите“ не са си давали сметка за цената.
Цената от поредното разделяне на обществото ни, а пък е възмоно това да е целта. 



http://kafene.net/news_and_analysis.html

Всички термини заедно: "Ботев заробил "Радецки"

От много време насам "власт", "владичество", "господство", "робство" и "иго" съседстват като пълни синоними, както в историографията (да споменем сред многото само "България под иго" на Никола Станев, 1928 г. и "България под турско владичество" на Иван Кепов, 1931), така и в литературата и публицистиката. Те се появяват и редуват в съседни изречения, заменят се едни други безпроблемно – примерите за такива употреби у Раковски, Каравелов, Ботев, Вазов са стотици. 

У Каравелов често се среща и още един термин – "туторство", също синоним на всички останали: "българският народ... сваля от шията си онова тежко туторство"; "чорбаджийско-турското туторство", "турското туторство", "фанариотското туторство", "немско-маджарското туторство" и пр. (в текстове между 1870 и 1874 г.). За по-интересно бихме могли да се борим днес и Каравеловото туторство да се запише като термин в учебниците по история, защото е Каравелово.

При такова дълго съжителство на термини в режим на постоянна синонимия до някое време е възможна и тяхната пълна политическа обратимост – враговете ни ги причиняват тези лоши неща, но и ние им ги причиняваме на тях. В "История славянобългарска" Паисий пише, че след поражението на Самуил "грци... много поробили болгари", но пък в друг момент "Асен и болгари све она войска за осамъ лета побили и поробили". Те ни поробват, ние тях също. 

Може да се учудим сега, но "Ботев заробва "Радецки" е твърда българска формула: "... заробванието на капитанина... епохата, в която е заробен "Радецки"... Ботйов заробил параход..." (Захари Стоянов). У историка Димитър Страшимиров през 1907 г. параходът "планомерно и без шум бил заробен", а пък клисурските въстаници извършили "заробвание на правителствения дом". 

Можем и да се втрещим или да прихнем от един глагол у Стоян Заимов, ако не знаем, че тогава думата е означавала друго: "... в името на свободата узурпира (изнасилва) австрийския параход... разпорежданията на въстанически щаб да се изнасили параходът... Изнасилванието на "Радецки" от българските въстаници е едно от най-ефектните събития...". И пак у Захари Стоянов при Съединението Чардафон извършил "заробванието на последния паша" и "взел роб пловдивския префект заедно с жандармите му".

Щом всичко това е възможно и налично в българското писане, значи "заробвам" не е нищо повече от синоним на "завладявам". При това почти "изстинал" откъм своята днешна пламенност, съвсем спокойно употребяван и за "наши" действия. Едва войните през 1912-1919 г. преобръщат речника, Вазов написва стихотворението "Не за завоевания се борим" и в текстовете от войните нататък Ботев спира да заробва "Радецки", защото и "завладяване", и синонимът му "заробване" оттогава се превръщат в имена само на нелегитимната власт.

Така че може да бъде добавен и литературен аргумент към убеждението на историците, че "власт", "владичество" и "завладяване" са базовите термини – просто защото даже и в литературата и публицистиката техните значения и състояния управляват движението на всички останали метафори. А пък излизането от реципрочността изпраща "робство" само в действията на враговете, възпламенява го и го довежда до репутацията да бъде "най-правилен термин" през 2016 г. 

Българската класика обаче пречи на тази толкова лесна патриотична процедура – ето защо.

Всички роби, всички робства

Големият спор за термините е и спор за метафорите – поне в научната традиция терминът, ако иска да е термин и да влиза в уроците по история, би трябвало да бяга много далеч от метафората. 

В това отношение "власт" и "владичество" са най-близо до това да са термини, защото са неутрални и защото нищо не пречи под тяхната шапка да се разкаже всичко – подробно и спокойно – за живота на българите в Османската империя: и лошото, и оцеляването, и страданието, и замогването, и съжителството на традиции, и бунтовете и кланетата в течение на петте века, които са твърде дълги, за да се побират в кое да е от двете късички твърдения: "пет века ни клаха и страдахме" или "пет века ядохме заедно баклава". 

Знаменитият роман на Вазов има заглавие "Под игото". На втория му ред обаче чорбаджи Марко сяда на своята "господарска трапеза" под лозата. "... При другите си лошавини, игото има и една привилегия: да прави народите весели... Един народ поробен, макар и безнадеждно, никога не се самоубива; той яде, пие и прави деца" пише в главата "Силистра Йолу"; "Нека сега видят как умира един български апостол!" са последните думи на Бойчо Огнянов. Сложно и красиво нещо е класиката, ако някой иска да я използва за каквато и да е еднозначна пропаганда, пък била тя и образователна, ще му се наложи да забрави поне половината й думи.

Що се отнася до "игото", тази дума е най-загадъчна. Защото, ако идва от "хегемония", не е метафора (както твърдят едни) и става за термин; но ако е архаизъм, който означава "ярем", т.е. онова желязо, дето го слагали на шията на воловете при оране (както твърдят други), тогава е чиста метафора и никак не става за термин. 

Да си дойдем на думата "робство". Да оставим на историците въпроса, кога шериатът позволява буквални заробвания и продажби на човешки същества и кога категорично ги забранява; или защо българският фолклор казва за Балканджи Йово и за трите синджира роби, но също така казва "Де се й чуло виделу турци българи да робят" (песен, записана и публикувана през 1873 г. в "Периодическо списание"); какво значат системата на газавата и системата на милетите в Османската империя и така нататък.

Тук ще се спрем на друго – ето на кого и какво са роби българите според българската литературна и публицистична класика от 19 век в една много сгъстена и твърде непълна извадка:

На турците: у Раковски, Каравелов, Ботев, Вазов, Захари Стоянов, високочестотно, във всякакъв тип текстове (само П.Р. Славейков избягва да казва "турско робство").

На гърците и фанариотите: у Раковски, Каравелов, Ботев, Вазов, П.Р. Славейков, високочестотно, със или без връзка с битките около Черковния въпрос.

На европейците: Има и "европейско робство": "... и да свалиме от шеята си европейското туторство" (Каравелов, 1870, по повод на любимата си идея за южнославянска федерация); още ""турското и австрийското робство"; има и френско: "Наполеон III и неговата монархия държеха в робство и неволя не само своят собствени народ, но и сичкото човечество"; 

На Руската империя: Раковски по повод желанието на видинското население да се изсели към Русия – "Ей окаяни вие видински българи!...ами горките мужици! Те са роби и притежание на помешчиките (спахиите), кои ги продават като овце и говеда... Ви от стопани хора, що сте днес, искате да станете роби" (1861); по такъв повод и Ботев: "... нашите православни робове... Някои бяха си вече приготвили сичко за в път, но турците им не дадоха пашпорти и тие не можаха да променят едното робство на друго" (1875).

На котленските овчари например: Най-високочестотните употреби на "роб" и "робство" в "Записки по българските въстания" са в първите блестящи страници, където Захари Стоянов описва службата си при котленските овчари; бягството на Захари от тази служба е увенчано с израза "съм се решил най-после да се избавя от робството".

На бедността: "... сиромахът е насякъде роб, а робът е насякъде сиромах" (Ботев, 1875)

На любовта: "... роб бях тогаз – вериги влачех,/ та за една твоя усмивка..." (Ботев, "До моето първо либе"); или на брака по сметка – веднъж П. Р. Славейков въздъхва, че богатата зла жена "е най-несностно робство".

На своето образование и на самия себе си: "... българският народ... не е друго освен вол в хомот, роб на бръснатата глава и на калимавката, роб и сам на себе си" (Ботев, 1873); "... българският народ е роб на турците, роб на себе си, роб на металът и даже на своето образование и просвещение" (Ботев, 1875).

Ако изредим заедно тези, а и множество други примери, ето как изглежда българският човек като роб в писането на своите най-големи автори: българите са роби на турците, на византийците, на фанариотите, на чокоите и въобще румънците, на котленските овчари, на руските помешчици, на европейците. Всички тези хора и народи обаче също са роби на своите господари (турците са роби на султана и на Корана), а господарите също са роби, например дипломатите; българите са роби, защото са деспоти в семействата си; роби са, защото са чорбаджии (Ботев) и защото са сиромаси (пак Ботев); а освен това са роби на коремите си, на метала (парите), на собственото си образование и просвещение и в крайна сметка роби на самите себе си. 

Отделният човек е роб на всички тези господари и също така роб на всички тези роби, а също може да се окаже роб на любовта, на брака, на самия себе си и – с равно основание на всичко това – може да се окаже даже и "свободен роб" (изразът, разбира се, отново е на Ботев). 

Термин ли? Метафора, разбира се. Огромна, смазваща, разпростряла се да опише цялото възможно и познато на тогавашния българин живеене. И високото писане на 19 век съвсем не я изчерпва, тя продължава, завива в други политически контексти, обзема назоваванията им. И комунистическият речник не може без нея – "на крак, о роби на труда"; едното чедо на майка си Никола не приема онова "черно робство фашистко"; една тогавашна песен казва "Земята на Ботев и Левски/ отново е робска земя"... И така нататък.

Та, искам да кажа, че ако някой иска да прави от "турско робство" легитимен исторически термин (а тук не остана място да поговорим откъде и защо идва "турско" в израза и как стои спрямо "османско"), ще му се наложи много силно и насилствено да окастри метафората, т.е. да прегази употребите й в класическото българско писане. И как и кого би образовал този някой при подобна процедура? 

Актуално заключение

Добре е днес човек да се промъкне между вряскащата журналистика, нечленоразделното министерство, размаханите читалищни носии, искрените чувства и лошия правопис на социалните мрежи; и между сдържано усмихнатите сценаристи на всичко това. И да иде да прочете книгите. Всички книги на авторите, които много иска да учи в училище, само че никак не иска да ги чете – от кора до кора, много томове, бавно. 

И да чете като функционално грамотен човек, защото иначе всяко от гореспоменатите наши съвременни явления може лесно да го зароби. Даже и по-лошо има – да си остане роб на самия себе си, заради което Ботев му е гневен от 1875 година насам.
   



Гласувай:
6
2



1. batogo - !!!:))) Поздравления! Българският ученик трябва да чете българските възрожденци и класици, за да си състави сам мнение за това, кое, какво и как е било!
04.02.2016 10:32
Актуално заключение

Добре е днес човек да се промъкне между вряскащата журналистика, нечленоразделното министерство, размаханите читалищни носии, искрените чувства и лошия правопис на социалните мрежи; и между сдържано усмихнатите сценаристи на всичко това. И да иде да прочете книгите. Всички книги на авторите, които много иска да учи в училище, само че никак не иска да ги чете – от кора до кора, много томове, бавно.

И да чете като функционално грамотен човек, защото иначе всяко от гореспоменатите наши съвременни явления може лесно да го зароби. Даже и по-лошо има – да си остане роб на самия себе си, заради което Ботев му е гневен от 1875 година насам.
цитирай
2. slavimirgenchev1953 - Човечеството като цялло още не дало отговор на въпроса има или няма Бог.
04.02.2016 11:47
Двете воюващи явно и скрито течения - креационизъм и еволюционизъм - продължават да си го мерят.
Има неща, които ще продължават вечно; такъв ще е и българският спор за робство и присъствие. Видя се, че е постановка, която цели да скара управялващите. Борисов се поддаде - угоди на гнева на широките народни маси, които само чакат сигнал, за да покажат колко гулеми патриоте са и борци, само дето все го изкарват на носии и възстановки, сурвакари и кукери, събори, надпявания и седенки.
цитирай
3. getmans1 - Здравей БатОго аз си мисля, че емоцията и науката трябва да са в границите си и да не се омешват като семеен куфар но някой не мисли така ....
04.02.2016 17:54
batogo написа:
Актуално заключение

Добре е днес човек да се промъкне между вряскащата журналистика, нечленоразделното министерство, размаханите читалищни носии, искрените чувства и лошия правопис на социалните мрежи; и между сдържано усмихнатите сценаристи на всичко това. И да иде да прочете книгите. Всички книги на авторите, които много иска да учи в училище, само че никак не иска да ги чете – от кора до кора, много томове, бавно.

И да чете като функционално грамотен човек, защото иначе всяко от гореспоменатите наши съвременни явления може лесно да го зароби. Даже и по-лошо има – да си остане роб на самия себе си, заради което Ботев му е гневен от 1875 година насам.


... Лично за себе си ми е трудно да определя къде трябва да бъде „Балканджи Йово“ но определено не и в историята а дали в учебника по литература или по музика нека решат специалисти но такива които не са се мешали в политиката.

Преди малко слушах проф. Ат. Семов, представят го преподавател но той си говори като на „атакаджийски“ митинг. И в този смисъл си мисля, че не хора като него ще решат проблемите в образованието, а най-малкото ще внесе яснота в обществото.

Приятна вечер, БатОго! :)))
цитирай
4. getmans1 - А, политиците, нали си чувал лафа „Когато и да му забършеш два шамара все има защо и няма нужда от обяснения.“ ...
04.02.2016 18:00
slavimirgenchev1953 написа:
Двете воюващи явно и скрито течения - креационизъм и еволюционизъм - продължават да си го мерят.
Има неща, които ще продължават вечно; такъв ще е и българският спор за робство и присъствие. Видя се, че е постановка, която цели да скара управялващите. Борисов се поддаде - угоди на гнева на широките народни маси, които само чакат сигнал, за да покажат колко гулеми патриоте са и борци, само дето все го изкарват на носии и възстановки, сурвакари и кукери, събори, надпявания и седенки.


... С материала по тези земи, майстор трябва да работи!
цитирай
5. podvodni - Гетеее, Гете капути си бяхте и кс...
04.02.2016 20:42
Гетеее, Гете капути си бяхте и ксапути ще си умрете. Задавени със злоба и ненавист към всичко българско.
А сега малко урок по история.
През 1395 година България престава да съществува на световната карта като държава.
Защо ?
Ами защото дошли османлиите и завладяли страната ни.
От тук на сетне това което се е наричало България в документите на Османската империя започва да се именува - Област Румелия. Сиреч отрича се че територията е принадлежала на България и се вменява нейната Византийска същност.
И така в продължение на близо 500 години.
Именно въз основа на това индиректно признание гърците претендират, като директни наследници на Византия, за право на собственост върху територията наречена Румелия. И почват да си действат по подмяна на съзнание на българското население с пълното одобрение на Високата порта.
Обаче се явява някакъв монах,, Паисий, и поднася едно писанийце дето слага началото на така нареченото Българско възраждане. Но това станало нейде около 1760 г.
През 1878 г. България отново се появява на политическата карта на света със всички нейни държавни атрибути.
Благодарение на САЩ, НАТО и ЕС ! Хи-хи-хи, нали така беше ?
И така в помеждутъка между 1395 г. и 1878 г. близо 30 милона българи са били избити и продадени в робство. Абе направо съжителство мечта според редица капути.
Ще кажете, че сме били богати и сме живяли охолно. Така е, но е било само в последните 60 години от нашето съвместно съжителство.
Чаткаш, нали - от 500 само 60 години богатство.
И така драги ми капути, днес ще се казва съжителство, а утре в учебниците по история ще влезе документалният филм на "Ал Джазира" като достоверен исторически факт.
Що не започнете да учите Корана и да си изберете подходящи турски имена?
цитирай
6. getmans1 - Покажи къде в материала пише, че съжителство ще смени робство? Вместо да прочетеш за какво става въпрос, ти
04.02.2016 21:04
podvodni написа:
Гетеее, Гете капути си бяхте и ксапути ще си умрете. Задавени със злоба и ненавист към всичко българско.
А сега малко урок по история.
През 1395 година България престава да съществува на световната карта като държава.
Защо ?
Ами защото дошли османлиите и завладяли страната ни.
От тук на сетне това което се е наричало България в документите на Османската империя започва да се именува - Област Румелия. Сиреч отрича се че територията е принадлежала на България и се вменява нейната Византийска същност.
И така в продължение на близо 500 години.
Именно въз основа на това индиректно признание гърците претендират, като директни наследници на Византия, за право на собственост върху територията наречена Румелия. И почват да си действат по подмяна на съзнание на българското население с пълното одобрение на Високата порта.
Обаче се явява някакъв монах,, Паисий, и поднася едно писанийце дето слага началото на така нареченото Българско възраждане. Но това станало нейде около 1760 г.
През 1878 г. България отново се появява на политическата карта на света със всички нейни държавни атрибути.
Благодарение на САЩ, НАТО и ЕС ! Хи-хи-хи, нали така беше ?
И така в помеждутъка между 1395 г. и 1878 г. близо 30 милона българи са били избити и продадени в робство. Абе направо съжителство мечта според редица капути.
Ще кажете, че сме били богати и сме живяли охолно. Така е, но е било само в последните 60 години от нашето съвместно съжителство.
Чаткаш, нали - от 500 само 60 години богатство.
И така драги ми капути, днес ще се казва съжителство, а утре в учебниците по история ще влезе документалният филм на "Ал Джазира" като достоверен исторически факт.
Що не започнете да учите Корана и да си изберете подходящи турски имена?


... Ти 40 минути се ровиш из коментарите си само и само да ми изцвъкаш един стар коментар. Еба си, няма друг като теб!
Ало-у, Марианската падина, чуваме ли се???
цитирай
7. slavimirgenchev1953 - Гювенциатът не престава да ме удивлява -
05.02.2016 07:21
просто не може човек да прецени кой от кого по-голям идиот е. )))
Веднъж зеленият чорап, друг път - икомунистчето неграмотно, трети път - дъртият пергиш фрий...
Но и онези с цифровите никове не им отстъпват по тъпота.
Подводничарят също е в челната тройка.
Блог.бг е като резерват за таласъми. ))))
цитирай
8. getmans1 - А пък на мен банален ми става, глей го горния пример ще ми пробутва секън хенд тюрлюгювечи!
05.02.2016 08:47
slavimirgenchev1953 написа:
просто не може човек да прецени кой от кого по-голям идиот е. )))
Веднъж зеленият чорап, друг път - икомунистчето неграмотно, трети път - дъртият пергиш фрий...
Но и онези с цифровите никове не им отстъпват по тъпота.
Подводничарят също е в челната тройка.
Блог.бг е като резерват за таласъми. ))))

цитирай
9. slavimirgenchev1953 - Оно на них сека манджа им е претоплена.
05.02.2016 11:57
getmans1 написа:
slavimirgenchev1953 написа:
просто не може човек да прецени кой от кого по-голям идиот е. )))
Веднъж зеленият чорап, друг път - икомунистчето неграмотно, трети път - дъртият пергиш фрий...
Но и онези с цифровите никове не им отстъпват по тъпота.
Подводничарят също е в челната тройка.
Блог.бг е като резерват за таласъми. ))))


цитирай
Търсене

За този блог
Автор: getmans1
Категория: Политика
Прочетен: 1937805
Постинги: 1014
Коментари: 10305
Гласове: 5278
Календар
«  Декември, 2019  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031