Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.11.2017 20:43 - Така или иначе все някога ще узреем за истината. Тагове: 1997, ...... !917,1944,
Автор: getmans1 Категория: Политика   
Прочетен: 3947 Коментари: 18 Гласове:
4

Последна промяна: 27.11.2017 21:05

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
  Племенникът на Ив. Вазов майор Иван К. Вазов – жертва на комунистите

 

Баща и син на фронта през Първата световна война.  Д-р Кирил М. Вазов – лекар на 12 Балкански пех. полк. Кап. Иван К. Вазов – ротен командир в същия полк
___

Сред жертвите на масовото избиване на високия български елит  в нощта на 1 срещу 2 февруари 1945г. е и племенникът на Иван Вазов – д-р Иван Кирков Вазов.  Възпитаник на 31-випуск на ВНВУ, участник в три войни, кавалер на два ордена „За храброст“ и два немски железни кръста, доктор по право на Лайпцигския университет, общественик и благодетел, безкрайно обичан от съгражданите си, избран за Народен представител като независим кандидат, той е един от 147-те видни българи, които са разстреляни от пияните главорези и заровени без кръст в една яма от паднала бомба. Отгоре „народните синове“ правят сметище, за да не идват близките на поклонение.

Д-р Иван Киров Вазов е син на по-малкия брат на поета – д-р Кирил (Киро) Минчов Вазов. Роден е на 7 януари 1892 г. в Севлиево, където по това време баща му е лекар. Детството и юношеството му преминават в различни градове, в които служи бащата, но най-вече в Стара Загора. През 1905 година Иван К. Вазов постъпва в кадетската гимназия, а после следва курса на Военното на Негово Величество училище като юнкер от 31-ви випуск. На 22. септември  1911 година е произведен в първи офицерски чин и е преведен на служба в 12-ти пехотен Балкански полк в Стара Загора. По време на Балканската война (1912 – 1913) участва в щурма на Одринската крепост, ранен е и временно напуска бойните действия. След оздравяването си се връща на бойното поле и участва с ротата си в Междусъюзническата война (1913). Сражава се при Повиен и Щип. За бойните заслуги е произведен в чин поручик предсрочно!  През Първата световна война (1914 – 1918), вече с чин капитан, продължава службата си като ротен командир в същия 12-ти пехотен Балкански полк и се бие при Китка, Кратово село, Каймак-Чалан, Трън, Караман, Битоля и др. През 1919 година минава в запаса с чин майор заради съкращенията на армията по Ньойския договор.
Двукратен кавалер на Военния орден “За храброст” – ІV степен, 1 и 2 клас.  Двукратен носител на немски „Железен кръст” – I и II клас. Награден е с орден “За военна заслуга” и орден “Австрийски орел”.
Преминал в запас,  Иван К. Вазов се записва да учи право в Софийския университет. Специализира държавни и правни науки в Белгия и Германия и ги защитава докторат по право в Лайпциг. Започва адвокатска практика в Стара Загора. Безпартиен, дори аполитичен,  той е един от водещите общественици в града – училищен настоятел, общински съветник (1932 – 1933) и председател на културно-просветното дружество “Театър”. Председател е на местното дружество на пострадалите от войните, както и член на още ред други организации, в дейността на които взема активно участие.
Роднините му си спомнят за него, че  излъчвал “доброта и аристократизъм”, известен бил като “способен и честен юрист”. Останал незадомен, без потомство, но се ползвал с огромно уважение сред съгражданите си. И днес старите зааралии си спомнят за “Вазовата къща” в центъра на града.
В края на 30-те години на миналия век д-р Вазов е издигнат като независим кандидат за народен представител от Стара Загора. В проведените през декември 1939 г. и януари 1940 година парламентарни избори той става депутат в ХХV-то ОНС (1940 – 1944). Впоследствие бива избран за член на парламентарната комисия към Министерството на войната, а в кабинета на Добри Божилов (14. ІХ. 1943 г. – 1. VІ. 1944 г.) заема поста министър на търговията, промишлеността и труда
С преврата от 9. ІХ. 1944 година д-р Ив. Вазов попада в черните списъци на новата ОФ-власт. “Утежняващ” вината му факт е обстоятелството, че е един от петимата министри (т. нар. “опозиционна петорка”) от кабинета на Д. Божилов, подписали Постановление № 30 от 28. ІV. 1944 -а., по силата на което борбата с нелегалните и чужди партизански групи, техните помагачи и укриватели, се възлага на войската. На 20. ХІІ. 1944 година в София се откриват заседанията на І-ви състав на Народния съд. На 1 февруари 1945 година са произнесени смъртните присъди на: 3 регенти, 8 царски съветници, 22 министри от правителствата след 1941 г., 67 депутати от ХХІV-то ОНС и 47 генерали и висши офицери. Сред разстреляните още същата нощ общо 147 души е и 53-годишният д-р Иван Киров Вазов.
През 1999г.  бившата  ул. “Пионерска в Стара Загора е прекръстена на д-р Иван К. Вазов. 
__________

Източници:
– Д-р Ив. К.Вазов. Илия Маринов, в.Анти бр 14-20/20.1.1994
– Иван Вазов – забравеният старозагорец. Георги Туртуриков, новината.bg 30.08,2008
– Снимки: Галерия „ВИК”
По идея на Вера Милева – Регионален исторически музей – Силистра


 




Гласувай:
7



1. getmans1 - 1997, да си дойдем на думата ...
27.11.2017 20:54
Вазов забранен в училищата ни преди повече от 60 години
След 9-ти септември 1944 година авторът на "Епопея на забравените", на "Под игото" и на "Немили-недраги" е забранен за изучаване в българските училища. Причината е проста и , както се казва, не подлежи на обжалв
2009-11-24 09:52:24
FacebookFacebook MessengerPinterestGoogle+
ПОДОБНИ НОВИНИ
Какво говори вашият месец за сексуалния ви живот
Недостъпни ли са красивите жени
Какво означават кратките отговори на новия ви приятел
Горчиво! Меган Маркъл и Принц Хари - сгодени
Още подобни новини

ИЗГОДНИ ОФЕРТИ
След
9-ти септември 1944 година авторът на "Епопея на забравените", на "Под игото" и на "Немили-недраги" е забранен за изучаване в българските училища. Причината е

проста и , както се казва, не подлежи на обжалване: Иван Вазов е чорбаджийски син, а работническата власт вижда в лицето на богатите най-естествените си врагове. Действително, народният поет е роден в Сопот, в семейството на заможния търговец Минчо Вазов. Той е първородния син и бащата мислел да го направи търговец, но не било така писано. Минчо е заклан жестоко от турците през 1877 г., а от 1889 -а Иван се установява в София заедно с майка си Съба и сестра си Въла.

Голяма част от парцела между улиците "Раковски", "6-ти септември" и "Вълкович" /сега "Иван Вазов"/ вече принадлежи на фамилията: брат на баба Съба го завещава на децата на сестра си. Там се издига и къщата на Иван Вазов, а в съседство е къщата на сестра му Въла. Именно Въла върти домакинствоо на брат си дълги години - съпругата му Атина Болярска живее с него малко повече от година.

Известно е , че Вазов бил много плодотворен - твори буквално от тъмно до среднощ. И тъй като е крайно самокритичен, мачка и хвъля по пода голяма част от изписаните листове. Съществен момент за съхранението на творчеството му е, че по молба на известния литературовед проф. Иван Шишманов, близък приятел на писателя, малката Събка - осиновената дъщеря на Въла, събира всички изпомачкани от вуйчо си листове и ги дава на Шишманов, който ги систематизира и съхранява. А по-късно има големи заслуги за издаването и популяризирането на творбите на патриарха на българската литература.

След кончината на писателя през 1921 г. , домът му се превръща в музей по предложение на министъра на просвещението Стоян Омарчевски и, де факто, става първият български литературен музей. Но това е през 1926 г. След 1944 г., чак до началото на 60-те години, Вазов се оказва персона нон града за родните училища.

Реабилитацията става съвсем случайно. На панихидата на големия писател и поет присъства руският академик Державин. Там е и Георги Владимиров Вазов - братовият син на Иван Вазов. Благодарение на факта, че говори 4 езика, сред които и руски и френски, той общува лично с госта от СССР. И успява да му каже, че в България не се изучава Вазов. Державин е изумен:" Ако беше наш автор, щеше да е по-голям от Пушкин!", възкликва академикът и се прекръства. Точно той отваря очите на партийното и дръжавно ръководство в лицето на Антон Югов, след което "По игото" и "Епопея на забравените" влизат в учебниците ни.
цитирай
2. getmans1 - Тагове: 1997,Дърева ... и наДървени русияни ...
27.11.2017 21:23
Проф. Пламен Павлов: Решението на Светия синод на практика означава признаване на Охридската архиепископия

Българската православна църква започва да се вслушва в народния глас, заяви историкът





27
NOV
2017
Позитивно е решението на Светия синод за установяването на каноническия статут на Македонската православна църква. Това каза пред Радио „Фокус“ проф. Пламен Павлов. Той допълни, че действието показва началото на диалог: „Като цяло решението на практика означава признаване на Охридската архиепископия или поне стартиране на това признаване – това виждаме, че се разбира от много хора и в България, и в Македония. Решението среща положителни реакции, радост и някакво удовлетворение, тъй като само преди няколко дни имаше противоречиви изказвания от страна на Българската Православна църква, които по-скоро говореха за отлагане, за протакане – едва ли нежелание да се започне всичко това, което ние искаме“, коментира проф. Пламен Павлов. Той уточни, че не бива да се отрича и влиянието на гражданското общество, което показва, че Българската православна църква започва да се вслушва в народния глас.
цитирай
3. merlin68 - Гетьо, ти гледам си станал голям ...
27.11.2017 22:25
Гетьо, ти гледам си станал голям историк, че и от църковните дела назнайваш бая:)
Я ми кажи по чие настояване се създава Народния съд?
И я ми кажи, на кого принадлежат думите:
"Народният съд върна България в лагера на победителите от Втората световна война."
цитирай
4. getmans1 - O.K. ... Няма проблеми бе, пич ...
27.11.2017 23:10
merlin68 написа:
Гетьо, ти гледам си станал голям историк, че и от църковните дела назнайваш бая:)
Я ми кажи по чие настояване се създава Народния съд?
И я ми кажи, на кого принадлежат думите:
"Народният съд върна България в лагера на победителите от Втората световна война."


... само ти да ми обясниш как покрай сухото гори и мокрото!
Само трябва ОЩЕ нещо малко да научим, първо защо Вазов е низвергнат а после пак става “Патриарха“ !?
Защо нищо не знаехме каква „ГАД“ е племенника му?

Няма да те питам защо, когато в България е „вилнял фашизъм“ социалисти са писали учебници по „История на България за III-ти“ през 1922Г.

Искаш ли още неща да те питам освен още нещо да кажеш по темата?

цитирай
5. getmans1 - И още нещо Мерлине. . . . Ако аз ти о...
27.11.2017 23:20
И още нещо Мерлине ....
Ако аз ти отговоря на това:
„И я ми кажи, на кого принадлежат думите:
"Народният съд върна България в лагера на победителите от Втората световна война."“
... Ти ще ми отговориш ли кога и къде Бжежински е рекъл: „след падането на социализма в Източна Европа нашият враг остава Правосславието“, а?

Помисли си пич или си остани „Тартюфел“!
цитирай
6. merlin68 - Гетьо, ти гледам си станал голям ...
27.11.2017 23:27
getmans1 написа:
merlin68 написа:
Гетьо, ти гледам си станал голям историк, че и от църковните дела назнайваш бая:)
Я ми кажи по чие настояване се създава Народния съд?
И я ми кажи, на кого принадлежат думите:
"Народният съд върна България в лагера на победителите от Втората световна война."


... само ти да ми обясниш как покрай сухото гори и мокрото!
Само трябва ОЩЕ нещо малко да научим, първо защо Вазов е низвергнат а после пак става “Патриарха“ !?
Защо нищо не знаехме каква „ГАД“ е племенника му?

Няма да те питам защо, когато в България е „вилнял фашизъм“ социалисти са писали учебници по „История на България за III-ти“ през 1922Г.

Искаш ли още неща да те питам освен още нещо да кажеш по темата?



Нямам никаква информация за това Вазов да е бил забраняван след 9 септември. Това което си изнесъл звучи абсурдно и може да бъде храна само за идиоти. Защото аз не си представям как в най-ранните години на соца у нас, когато комунистите здраво държат тоягата и когато църквата не е на мода, някой ще организира панахида за забранен в страната автор и ще покани високи съветски гости при това. Ти Гетьо, имаш ли глава с която да прецениш някоя информация изтеглена от някой сайт?
Понеже не ми отговори на въпросите, ще ти кажа - Народният съд у нас е създаден по искане на Британия и САЩ, той не е по желание, такива съдилища са били длъжни да направят всички страни воювали на страната на Хитлер. Но ги правят и всички окупирани от нацистите страни, като да речем Франция.
Цитатът е от Чърчил.
Що се отнася до д-р Иван Кирков Вазов, аз честно казано въобще не знаех, че е осъден от Народния съд, не знаех и биографията му. Но в копирания от теб текст има указана една причина поради която е осъден, а може би има и още.
Впрочем, това, че си нечии племенник, брат, или сват не следва да ти служи за чадър.
цитирай
7. getmans1 - И аз много пъти се питам ...
28.11.2017 00:23
merlin68 написа:
getmans1 написа:
[quote=merlin68]Гетьо, ти гледам си станал голям историк, че и от църковните д



Нямам никаква информация за това Вазов да е бил забраняван след 9 септември. Това което си изнесъл звучи абсурдно и може да бъде храна само за идиоти. Защото аз не си представям как в най-ранните години на соца у нас, когато комунистите здраво държат тоягата и когато църквата не е на мода, някой ще организира панахида за забранен в страната автор и ще покани високи съветски гости при това. Ти Гетьо, имаш ли глава с която да прецениш някоя информация изтеглена от някой сайт?
Понеже не ми отговори на въпросите, ще ти кажа - Народният съд у нас е създаден по искане на Британия и САЩ, той не е по желание, такива съдилища са били длъжни да направят всички страни воювали на страната на Хитлер. Но ги правят и всички окупирани от нацистите страни, като да речем Франция.
Цитатът е от Чърчил.
Що се отнася до д-р Иван Кирков Вазов, аз честно казано въобще не знаех, че е осъден от Народния съд, не знаех и биографията му. Но в копирания от теб текст има указана една причина поради която е осъден, а може би има и още.
Впрочем, това, че си нечии племенник, брат, или сват не следва да ти служи за чадър.


... И аз много пъти се питам да те търпя ли още като коментиращ или като опонент?
Личната ти омраза и неуважение си личат от километри а аргументи никакви, яма никакви.
Какво аз си мисля по някои въпроси си е моя работа, а тук съм постнал неща от нета с които в случая съм солидарен и ако искаш ми опонирай но ако ще се подиграваш ... друм. Ти оказва се, че ни от майтап ни от истински неща разбираш.

Учудващо е неразбирането ти, че аз за Вазов и забраната знам от години а ти и сега не я възприемаш макар, че е достъпна в нета. Тук ще ти призная нещо, знаех и не ми се вярваше или по точно не ми се искаше да вярвам но е явно е факт.
Ти явно не можеш да го възприемеш този факт и това не е OK=
цитирай
8. getmans1 - Ще се допълня Мерлин: Явно си се ...
28.11.2017 01:13
Ще се допълня Мерлин:
Явно си се ровил в интернета все пак и вярвам, че все пак ще дойдеш „на моя“ или най-малкото умствено ще се обогатиш :)))
цитирай
9. 1997 - Доверих се на ел. каталог на Пловдивската библиотека. Много време доработвах, но пускам ФАКТ срещу пропагандни лъжи
28.11.2017 02:25
Има и няколко на руски, означени със сигнатура rus
Вазов, Иван-Отечество любезно, как хубаво си ти! : Избрани стихотворения, -1944
Вазов, Иван-Под игото : Роман в 3 ч., -1944
Вазов, Иван-Чичовци : Галерия от типове и нрави български в турско време : Кн. 1 - 2, -1944
Вазов, Иван-Епопея на забравените, -1945
Вазов, Иван-Немили-недраги : Повест, -1945
Вазов, Иван-Грамада : Поема, -1946
Вазов, Иван-Епопея на забравените, -1946
Вазов, Иван-Избрани пътеписи, -1946
Вазов, Иван-Избрани страници, -1946
Вазов, Иван-Към пропаст : Пиеса в 5 д. и 1 карт., извлечена из повестта Иван Александър, -1946
Вазов, Иван-Под игото : Роман в 3 ч., -1946
Вазов, Иван-Чичовци : Галерия от типове и нрави български в турско време, -1946
Славейков, Петко Рачов, Ботев, Христо, Вазов, Иван -Революционна поезия от наши и чужди поети, -1946
Вазов, Иван-Грамада : Поема, -1947
Вазов, Иван-Немили-недраги : Повест, -1947
Вазов, Иван-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1947
Вазов, Иван-Събрани съчинения : Пълно изд. : Т. 1 -7, -1947
Вазов, Иван-Чичовци : Галерия от типове и нрави български в турско време, -1947
Вазов, Иван, Йовков, Йордан Стефанов, Елин Пелин..Стихотворения и разкази, -1947
Вазов, Иван,Марс, Евгения,Павлов, Тодор-Писма на Иван Вазов до Евгения Марс, -1947
Вазов, Иван-Епопея на забравените, -1948
Вазов, Иван-Немили-недраги : Повест, -1948
Вазов, Иван-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1948
Вазов, Иван-Чичовци : Галерия от типове и нрави български в турско време, -1948
Вазов, Иван, Величков, Константин, Стоянов, Захари...-Турско робство : Стихотворения и разкази, -1948
Вазов, Иван Емилиев, А. И.Бернштейн, С. Б.-Неотдавна ; Немили недраги ; Митрофан и Дормидолски, -1949
Вазов, Иван Константинов, Константин Илиев-Татковина, -1949
Вазов, Иван-Великата рилска пустиния : Един кът от Стара планина, -1949
Вазов, Иван-Епопея на забравените, -1949
Вазов, Иван-Немили-недраги : Повест, -1949
цитирай
10. 1997 - Продължение на издания на Вазов
28.11.2017 02:26
Вазов, Иван-Нова земя : Роман в 7 ч., -1949
Вазов, Иван-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1949
Вазов, Иван, Георгиев, Любен Христов-Към пропаст, -1949
Вазов, Иван, Константинов, Константин Илиев-Синият синчец : Стихове за деца, -1949
Вазов, Иван-Болгарка : Истор. эпизод -rus--1950
Вазов, Иван-Избрани произведения за утра и забави на самодейните колективи, -1950
Вазов, Иван-Избрани разкази, -1950
Вазов, Иван-Избрани стихотворения, -1950
Вазов, Иван-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1950
Вазов, Иван-Рассказы -rus--1950
Вазов, Иван, Веселинов, Георги-Избрани разкази, -1950
Вазов, Иван, Зарев, Пантелей, Стефанов, Емил, ...-Избрани произведения : В 4 т., -1950
Вазов, Иван, Куев, К. М.-Избрани разкази, -1950
Вазов, Иван, Минков, Цветан-Вазов и Русия : Избрани произведения, -1950
Вазов, Иван, Сребров, Здравко, Шивачев, Никола-Трудът : Избрани съчинения, -1950- -
Вазов, Иван, Цанев, Георги-Избрани стихотворения, -1950
Вазов, Иван-Песни за народна свобода : Избрани стихотворения, -1951
Вазов, Иван-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1952
Вазов, Иван-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1953
Вазов, Иван, Димитров-Рудар, Петър-Роден край : Избрани произведения за деца и юноши, -1953
Вазов, Иван-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1954
Вазов, Иван-Събрани съчинения : В 20 т., -1955
Вазов, Иван, Вълчев, Величко-Непубликувани писма, -1955
Вазов, Иван, Димитров-Рудар, Петър-Роден край : Избрани произведения за деца и юноши, -1955
Вазов, Иван-Избрани стихотворения, -1956
Вазов, Иван-Немили-недраги : Повест, -1956
Вазов, Иван-Чичовци : Галерия от типове и нрави български в турско време, -1956
Вазов, Иван, Динеков, Петър Николов-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1956
Вазов, Иван-Разкази, -1957
цитирай
11. 1997 - Продължение. Нямат брой :)
28.11.2017 02:27
Пенев, Пенчо, Друмев, Васил Николов, Вазов, Иван, ...-Българска драматургия : Сборник : Ч. 1 - 2, -1957
Вазов, Иван-Немили-недраги : Повест, -1958
Вазов, Иван-Една българка : Разкази, -1959
Вазов, Иван-Тих Бял Дунав, -1959
Вазов, Иван, Динеков, Петър Николов-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1959
Вазов, Иван-Васил Левски : [Разкази и поеми], -1960
Вазов, Иван-Рассказы -rus--1960
Вазов, Иван, Динеков, Петър Николов-Избрани разкази, -1960
Вазов, Иван, Динеков, Петър Николов-Под игом : Роман из жизни болгар накануне Освобождения 1876 -rus--1960
Вазов, Иван, Цанева, Милена Георгиева-Избрани стихотворения, -1960
Вазов, Иван , Димитров-Рудар, Петър-Роден край : Избрани произведения за деца и юноши, -1961
Вазов, Иван, Динеков, Петър Николов-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1961
Вазов, Иван, Зарев, Пантелей-Немили-недраги : [Повест], -1961
Вазов, Иван, Тодоров, П. Ю.-Кандидати на славата : Комедия - глума. Първите : Драма в 3 д., -1961
Вазов, Иван-Под игото : Роман в 3 ч. из живота на българите в предвечерието на Освобождението, -1962
Вазов, Иван, Марков, Георги Митрев-Чичовци : Галерия от типове и нрави български в турско време, -1962

Обърнете внимание и на излизалите събрани съчинения
цитирай
12. 1997 - Основавайки се на горното мога да напиша:
28.11.2017 02:35
Читатели в блога, ПАЗЕТЕ СЕ ОТ ДЕЗИНФОРМАЦИЯ!
цитирай
13. getmans1 - Акад. Григор Велев:
28.11.2017 09:49
-Как се внедрява комунистическата идеология в науката, от днешна гледна точка това звучи повече от абсурдно?
-Ето как – всички философски теории, преподавани в университета, са обявени за буржоазни и е спряно тяхното изучаване. Въведени са като учебни предмети: „История на ВКП (болшевики)“, „История на БКП“, „Марксизъм–ленинизъм“, „Исторически материализъм“, „Диалектически материализъм“, а в областта на икономическите науки – „Марксическата политическа икономия“. Започва се процес на ликвидиране на вражите течения в науката. На 4-8 април 1949 г. се провежда конференция за положението на биологическите науки в България. Основната цел е силово налагане на съветското биологично учение на акад. Лисенко, според когото генетиката е „буржоазна, антинаучна и откъсната от практиката” наука. ЦК на БКП определя кои български учени трябва да бъдат „изобличени”. Сред тях е посочен световноизвестният български учен, генетикът проф. Дончо Костов.
-В кои други научни области новата власт въвежда идеологията си?
-Например в историографията – там се създава марксическа историография, която преоценява историческите процеси и събития в България през призмата на историческия материализъм. В новата история БКП е представена като основен генератор на прогресивни идеи и действия и борец срещу съществуващия капиталистически строй. Оценката за ролята на отделните исторически личности се свежда до квалификацията „прогресивен или реакционен”. Националната ни история е пренаписана и изпъстрена с исторически фалшификати и неистини, опирайки се на партийно-класовия подход при интерпретиране на историческите събития. Новата история на България се превърна в история на борбите на БКП за установяване на комунистически строй у нас. Ето ви още един пример: присъединяването на Вардарска Македония, Западните покрайнини и Беломорска Тракия към България през периода 1941-1943 г. се интерпретира като „фашистка окупация”. Нещо повече - комунистите обявиха националния ни идеал за Обединена България, превърнал се в национална кауза, за продукт на „великобългарския национализъм и шовинизъм”. Затова той е забранен и обречен на забрава. Така заради партийните интереси на комунистите са погребани българските национални интереси.
-Във Вашата книга за националните ни каузи цитирате следният факт: „На 20 октомври 1944 г. Министерският съвет приема „Наредба-закон за прочистване на учителския и преподавателския персонал в народните основни и средни училища, учителски институти и в Университета и висшите училища и академии“…
-И по този начин всички учебни заведения са прочистени от преподаватели „фашисти“. Но нещата не спират дотук. На 12 февруари 1945 г. в българското училище се въвежда правописна реформа, с която се опростява правописът, като се премахват от азбуката буквите „е“ двойно и гръдното – ъ. По този начин се прекъсва връзката между източното и западното българско наречие. На 3 септември 1948 г. Великото народно събрание приема „Закон за народната просвета”. С него се регламентира работата в българските училища за „социалистическо възпитание” на децата и младежите. Всички учебните планове и програми се променят по съветски образец. Въвежда се наклоненото писмо. Прочистват се учебниците по българска литература от изучаването на буржоазно-националистически и шовинистични поети и писатели като Иван Вазов, Йордан Йовков, Фани Попова-Мутафова, Стилиян Чилингиров, Димитър Талев и др. Всички учебници по история се пренаписват… Започва да се втълпява неувяхваща благодарност към Русия и братята освободители. Въвежда се изучаването на руски език във всички класове. Тече процес на русификация на българския народ и младеж. За целта се създават две младежки организации – Комунистически младежки съюз – Комсомол, и Детска пионерска организация „Септемврийче”, които имат за задача да обучават младежите в духа на комунизма и ценностната система на марксизма-ленинизма.
цитирай
14. merlin68 - Гетьо, повтарям, само малоумен ...
28.11.2017 12:23
Гетьо, повтарям, само малоумен идиот може да вярва на писанията ти за Иван Вазов и академик Державин.
Аргумент първи - ако както ти твърдиш творчеството на Иван Вазов е забранено за изучаване след 1944г. няма защо комунистите да честват годишнина от смъртта му.
Аргумент две - да речем, че все пак комунистите решат да отбележат някаква годишнина на забранения от тях Вазов, то те не биха поръчали панахида. Та нали комунистите са атеисти, безбожници и репресират църквата, как тогава ще поръчат панахида за забранения от тях поет!
Аргумент три - от къде на къде ще канят видни съветски представители на панахида за забранен от комунистите поет.
Извод - копираният от теб текст по въпроса е рожба на дебили без мисъл в главите и е предназначен за други такива.

Що се отнася до Акад. Григор Велев, то той подобно на комунистите които критикува, изкривява историята. Те са го правили по идеологически причини, и на тези учени които са го вършили им се е плащало за това. Тези историци, които не са се съгласявали и са държали на историята такава каквато е, са изхвърлени от науката.
Днес Акад. Григор Велев, прави абсолютно същото като тези които критикува - пригажда историята към желанията на днешните политици. Ако както пише на времето са насаждали прекалена любов към Русия и СССР, той днес се опитва да насажда омраза.
"Ето ви още един пример: присъединяването на Вардарска Македония, Западните покрайнини и Беломорска Тракия към България през периода 1941-1943 г. се интерпретира като „фашистка окупация”."
Първо, тези територии не са присъединени към България, а са предадени за временно администриране на страната ни от Германия.
Второ, действайки в съюз с фашизма и нацизма на Италия и Германия по това време, българската окупация на тези територии съвсем основателно е наречена фашистка и това Гетьо, кажи на академика, не е само в комунистическата историография.
цитирай
15. merlin68 - Прочистването на българските у...
28.11.2017 12:36
Прочистването на българските учебници по литература от Вазов, Йовков, Талев...
Ти Гетьо, в училище учил ли си Вазов, Йовков, Талев? Кога си ги учил, след демокрацията ли? Баща ми е роден през 1940г. и ги е учил. Аз също съм ги учил и то като класици на българската литература. Имаше многобройни издания на тези автори, те бяха на почит, изградени им бяха много паметници, на имената им бяха кръстени улици. Днес Гетьо, всяка година почти се коментира изваждането от учебниците по литература на техни произведения. Творчеството им не се издава, паметници не им се строят, те се обричат на забрава. И единствено жалки манипулатори на историята като академика за които стана въпрос, се сещат за тях когато им е изгодно да ги включат в жалката си пропаганда.
Така се възпитават дебилите на новия ред.
цитирай
16. getmans1 - Защо бе, Мерлине, защо си мълчат твоите авторитети след като в обществото бъкат такива „нелепици“
28.11.2017 13:00
Проф. Евелина Келбечева

21
NOV
2017
Меглена Кунева обеща, че ще вкара комунизма в учебниците, но ни излъга, дължи отговор на обществото

Да се осветят хората, които не направиха реформата в духовната област, заради тях се стигна до дирижирано невежество, казва пред Faktor известният историк

Интервю на Стойко Стоянов

- Проф. Келбечева, от годините водите битка изучаването на комунизма да влезе в учебниците по история, сега се изготвят новите учебни програми, има ли шанс това да се случи?

- Попитали големия физик, носител на Нобелова награда Лев Ландау, който 6 пъти е бил вкарван насилствено в психиатрични клиники в Съветския съюз - кой е най-големият проблем при съвременната физика. Той отговорил - учебниците по физика. Това важи в пълна степен и за историята. При нас този проблем е особено ярък, за разлика от другите страни в ЕС. Учебниците ни по история са остарели, неадекватни за днешния ден, скучни, пишат се по стария начин. В момента трескаво се изработва новата програма по „История и цивилизация“ за 10 клас, а бъдещият учебник ще бъде заключителен за много младежи - последното им обучение по история преди да завършат училище. Но дали комунизмът и престъпленията му ще са адекватно представени в него - е все още под въпрос.

- Само преди дни имахте лична среща с министър Вълчев, убедихте ли го, че в МОН сякаш има негласна съпротива по тази важна тема?

- Срещата се проведе, за да имаме ясен ангажимент от страна на министъра, че новата програма по „История и цивилизации“ е несъвършена. Трябваше да дебатираме защо е нужно да се изучава комунистическата идеология и каква е ролята на Коминтерна в България след 1919 година, или изграждането на репресивния апарат веднага след 9 септември 1944 г.. Все пак програмата беше върната към ресорният зам.-министър Михайлова за актуализиране. Очакваме МОН да си свършат работа и наистина в бъдещата програма, по която ще се пишат учебниците, да се включат предложенията, направени от доц. Лъчезар Стоянов и от мен. Настояваме за радикални промени. Необходимо е и да се обърне внимание, че цивилизациите по принцип липсват от тази програма и тя не е съзвучна със съвременните европейски изисквания. Искам експертите в МОН повече да мислят за възпитанието на бъдещите поколения, а не за това какво ще пишат във вестник „Дума“ за тях. Но днес следобед предстои нова среща с министър Вълчев. Надявам се, че като министър на ГЕРБ, той ще потвърди заявената политическа воля от лидера на партията Бойко Борисов, че образованието ще бъде приоритет.

- Защо се наложи месеци наред да водите словесни битки с МОН по тема, която отдавна трябваше да бъде приключена?

- В момента се изготвя новата програма по история, наречена „История и цивилизации“, за 10 клас. Голямата надежда е, че ще бъдат променени едни от най-тежките клишета и фалшификации, налагани от 70 години от диктата на комунистическата и пост-комунистическата пропаганда в България. Тя увреди тежко историческото образование. През последните месеци участвах в няколко работни срещи в министерството. Последната бе на 14 ноември и бе поискана от мен и от доц. Лъчезар Стоянов от НБУ. Най-после, след близо два месеца непрекъснат натиск от наша страна бяха приети много от допълненията и поправките ни.

- От какво естество бяха пропуските в програмата?

- Като цяло все пак има напредък – комунистическият режим ще се изучава не в 12-ти, а в 10-ти клас, а часовете по история са увеличени с 1,5 часа на седмица, което е наистина стъпка напред. Но проблемът е със съдържателната част. Тя е много, много далече от това, което е адекватното представяне на новата история. Има неща, които не само учудват, но са неприемливи от всяка гледна точка.

- Дайте примери?

- Например за периода 1878 – 1944 г . не се споменава изобщо „Царство България“, което е официалното название на нашата държава тогава. В частта за комунизма, където имахме най-много забележки, термините „комунизъм“ и „Коминтерн“ не съществуваха. И до този момент дума не се споменава за лагерите. Вместо „безпрецедентен политически терор“ се говори за „нарушаване на политическите и граждански права“. Да попитаме какви граждани бяхме и какви права имахме в тоталитарната държава? Сами виждате, че това е една битка, която трябваше да започне още в началото на 90-те години, а ние и днес спорим за очевидни неща. Въвеждането на правилните термини изобщо не трябва да бъде обект на дебат, това е смешно и тъжно, но ето, че тепърва спорим за тях. Законовата рамка в България за всичко това е ясно определена с три акта: През 2000 г. бе приет Закона, обявяващ комунистическия режим за престъпен, прочутата Декларация на Хавел за „Европейска съвест и памет“, беше приета от Европейския парламент и ратифицирана и от нашето Народно събрание през 2009 г., естествено, без гласовете на БСП. И не на последно място е законът за МОН, който изисква актуализация и обновяване на учебните програми, което също не е спазено. Всъщност имаме потъпкване на законите на България с протакане, замитане и накрая резултатът е поредното манипулиране на историята. Никой не може да ме убеди, че това не е правено нарочно. Другият проблем е страшно бавната, тежка и почти неподвижна машина на МОН, където гражданският и експертен глас не се чуват лесно. Примери: на обсъжданията, които се проведоха от министерството, не бяха поканени представители на историческата общност (с изключение на двама от СУ и БАН). Нямаше ги колегите от университетите във Велико Търново, Пловдив, Шумен, Благоевград, където завършват по-голямата част от учителите по история в България. Няма ясен принцип кои хора ще бъдат канени на тези обсъждания и дискусии. Бях удивена да чуя, че задачата на МОН не е да сведе достиженията на българската историография до учебниците по история – това е абсурдно твърдение на чиновници. Ние с новите програми трябва точно това да направим – те да отразяват нивото и постиженията на българската историография, която през последните 15 години натрупа огромен материал точно върху най-новата история на България. Вместо това продължаваме този смешен плач, говорим за някаква дистанция от време, след която да се пише историята за определен период. Това е поредното алиби за отказа за изработване на сериозна нова програма. Втората основна критика, която аз все още имам към програмата, е претенцията да се нарича „История и цивилизации“. Но тя изобщо не отговаря на своето заглавие. Попитах какъв е цивилизационният подход към историята и къде се говори за цивилизации, след като има едно единствено споменаване на цивилизации и то когато се описва античността. След това понятието „цивилизация“ изчезва, то не се обяснява, не се прокарва през същността на историческите факти и тези деца, които ще учат по уж нова програма, няма да имат представа за това как се наслагват цивилизациите в този регион, как те се сблъскват, как се взаимопроникват, кои са техните основни тенденции, как остават в народопсхологията и политическите модели, в ежедневието и т.н. И още един абсурден пример – в последната част на тази „нова“ програма, след периода 1989 г. се говори за влиянието на европейските ценности върху българската култура. Така структурираната програма просто съдържа едни шарени кръпчици за всеки период, където се говори за културата на България. Когато направих забележка на последния дебат в МОН, отговорът на една от експертките беше: „Ние имаме много други програми, като например „География и икономика“, но да не мислите, че там има икономика. Как ви се струва този отговор? Така че абсурдите се трупат, но най-страшното е, че тази програма е нормативен акт, тя е законова основа и ще задължи колективите, които ще пишат учебниците, да изпълнят зададените критерии. Веднъж записана тази програма тя няма да може да бъде променяна. Затова е изключително важно да бъде съвременна, професионална и ефективна. Но истинските акценти - кои са най-фундаменталните процеси, най-важните събития, кои са най-значимите фигури в историческия процес, какво показват и какво е голямото историческо значение на тези факти и личности в историята - те не присъстват. Когато попитах, защо ги няма тези акценти, ми отговориха: „Не може, това е рамката, не можем да я променяме“. Тоест става дума за дълбок консерватизъм и абсолютно формалния начин, по който се работи в МОН от години. Това е проблем не само за тях, а за цялата българска общественост, защото възпроизвежда остарели програми и неинтересни учебници, които отблъскват младите хора от предмета „история“. Така те не му дават необходимото знание и допринесоха в огромна степен българското общество да не е наясно какви са същността и последиците от комунистическия режим в България. Тази степен на невежество се потвърждава от редица социологически изследвания. В страните, където проблемът с комунистическото минало беше решен имаме различни общества. Мисля, че няма нужда от примери.

- Дали става дума за невежество и неграмотност или просто умишлено се саботират образователните процеси, за да не познават децата близкото ни минало?

- Това, което сега се случва, е смесица от липса на професионализъм, доза невежество, но не изключвам и умишлени действия от страна на чиновниците. Освен неспазване на законите, които пряко ги касаят, страшно е това имитиране на иновации.
Целият проблем бе заложен от началото на прехода. Още първите опити за ревизия на учебниците по история се размиха в един измислен и фалшив дебат – „турско робство“ или „присъствие“ е имало у нас. Той се оказа журналистически балон. Големите теми и проблеми на историята от новото време не бяха засегнати и се стигна до там, че в първия ревизиран учебник от 1992 г., в първата глава за историята на България след 9-и септември, целият етап до 1948 г. се наричаше „Възстановяване на многопартийната система на България“. Само дето бяха забравили за нейното унищожаване! Там нямаше нито една дума за Народния съд, камо ли за първата вълна на безпрецедентен комунистически терор и т.н.

- Каква е предисторията на тази битка, от кога я водите?

- Натискът за промяна на учебниците по история е на дневен ред от 2014 г. Тогава бе подписана първата петиция към МОН, инициирана от мен. Това стана по време на едно честване на горяните в Американския университет в Благоевград. Под нея се подписаха видни представители на интелигенцията, както и президентите Желев, Стоянов и Плевнелиев, но не и професионалният историк Първанов. През 2016 г. се внесе от Методи Андреев нова петиция със същите искания, която бе подкрепена от 103 народни представители, сред които много от партия ГЕРБ. Към нея се присъединиха всички евродепутати на ГЕРБ, а евродепутатът Андрей Ковачев, който е най-ангажиран с тази тема, организира в ЕП и Европейския парламент специална дискусия.

- Всеки би попитал – нали имаше десен министър на образованието – Меглена Кунева, поне така се представяше, защо тя не реши проблема?

- Преди нея имаше и други десни…Стигна се и до среща с тогавашния министър г-жа Кунева, бяхме при нея заедно с група народни представители. Тя обеща, че изучаването на комунистическото минало ще бъде включено в учебните програми, убеждаваше ни, че е от репресирано семейство, но не направи абсолютно нищо по проблема и на практика ни излъга. Думите й са документирани от журналиста Христо Христов, който присъства на срещата като председател на фондация "Истина и памет"
Кунева дължи отговор на обществото.

- Дори да приемем, че се напише добра нова програма – има ли качествени учени, които да я реализират, след като повече от университетските ни преподаватели са леви - свързани с БКП, БСП, ДС, не крият русофилските си пристрастия и искат да учим историята от русофилска гледна точка?

- Поставяте наистина огромен проблем, който се натрупва и ескалира вече близо три десетилетия. Страшно е, но дори и президентът Радев, сътвори обидна безсмислица със заявката си, че ще направи от 9-ти септември дата за помирение на българския народ. Липсата на лустрация, като основна част от непроведената никога декомунизция е и в основата на факта, че определени среди сред историците отказват да приемат написването и преподаването на история, основана на последните постижения на българската и европейската историография. Да не се лъжем – много хора мислят, че това е второстепенен въпрос. Аз обаче мисля, че е първостепенен, защото големите промени в обществото започват чрез културата и смяната на манталитета, а не чрез икономиката. Сега се води дебат дали да се осветят хората, които извършиха приватизацията, а до кога ще се крият хората, които не направиха реформата в духовната област – не са ли те по-големи престъпници спрямо обществото, за да се стигне до това дирижирано невежество? Легитимацията на БКП/БСП е в миналото, те никога не се разграничиха от него, не признаха публично, че почти през целия 20-ти век са били секция на Коминтерна, на ДС и на КГБ… Апогеят на това политическо блюдолизничество и безродие беше предложението на Тодор Живков България да стане 16-та република на Съветския съюз. Когато правим анкети сред младите хора, се оказва, че тези теми са изцяло бели петна в тяхното знание и идентичност. А историята е тази, която формира основите на гражданското възпитание. Целта сега е с новите програми да не изпуснем още едно поколение. За това, дай Боже, да имаме качествено нови учебници. Точно това знание и разбиране за античовешкия характер на тоталитарните режими и българския като техен продукт, ще постави основата на ценностното ориентиране на младите хора. Те ще бъдат много по-чувствителни към всяко нарушаване на свободата, на демокрацията, на гражданските права, на свободата на словото, на активността на обществото и на европейската им принадлежност. Ще бъдат по-прозорливи към заплахата и манипулацията от страна на купените медии, инвазията на хибридните войни, които идва от Изток – всичко това се възпитава от историческото знание.

- Ако все пак останат старите програми и не се актуализират, какъв продукт, какви деца ще възпитаме с тях?

- Същия продукт, който имаме и сега. Става дума не само за висок процент неграмотни младежи. Трябва да е ясно, че невежеството ражда чудовища в духовния смисъл на думата. Става дума за ценностната координатна система на младите. Без съвременно историческото знание те няма да могат да развият гражданска чувствителност и собствена позиция за това къде е България и кои са те.

- С доц. Лъчезар Стоянов не се ли чувствата самотни в тази битка, само вие я водите открито?

- Вярно, само ние я водим, но не се отказваме. Вече почвам да мисля, че е имало някаква негласна директива в МОН, която е наложила всички тези флагрантни пропуски, замитания, евфемизми и т.н. Не вярвам, че това е станало случайно. Ние двамата единствено сме от частни университети и сме напълно независими -- и свободно изразяваме радикална критика към МОН.
Не водим лична битка, а обществена. Освен нови учебници, мисля, че трябва да се направи и специализиран сайт на Министерство на образованието, в който да бъдат вкарани новото съдържание на тези програми, всяка тема да отговаря на постиженията на модерната българска историография, да се разбият митовете и фалшификациите на комунистическата пропаганда за всички периоди на българската история, включително и за прехода и ярко да бъдат отразени и акцентирани фундаменталните процеси и личности в историята. Във всяка една тема трябва да присъстват човешки истории и спомени, визуални материали, най-важните архивни документи и задължително да се включат ярки и въздействащи документални филми, които съществуват. Ако това се осъществи, няма да има фалшиво алиби нито за учителите, нито за учениците, нито за чиновниците. Това е модерният начин всеки един ученик, учител и гражданин да има достъп до последната дума за образованието по история.

Интервю / Евелина Келбечева, , учебници по история, изучаване на комунизма, в Дума, министър Красимир Вълчев, Държавна сигурност, комунистически терор, БКП, учебни програми, невежество, Белене, жертви на комунизма, Лъчезар Стоянов, МОН
цитирай
17. merlin68 - Гетьо, ти мислиш ли, че ще чета ча...
28.11.2017 17:54
Гетьо, ти мислиш ли, че ще чета чаршафите дето ми копираш? Блогът е пространство в което да изразиш своите виждания. Хайде копирал си някакъв материал отнякъде - добре, харесва ти, считаш, че е важно, разпространяваш го. Обаче ти и в коментарите към копираното нещо си служиш с копипейст.
Човек с теб как да комуникира, ти собствена глава имаш ли? Или си мислиш, че аз трябва да споря с всички писания по разни сайтове които ти ми копираш като аргумент?
Като си намериш главата ми се обади да дойда пак да те чета.
цитирай
18. yoan2015 - Аркадаш, не губи кураж и си спомни за ...
28.11.2017 23:10
Аркадаш, не губи кураж и си спомни за привилегиите.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: getmans1
Категория: Политика
Прочетен: 6076132
Постинги: 2742
Коментари: 26501
Гласове: 9634
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031