Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.09.2021 10:50 - РОДОПСКИ ЗАПИСКИ – 1
Автор: planinitenabulgaria Категория: Регионални   
Прочетен: 1091 Коментари: 0 Гласове:
6

Последна промяна: 24.09.2021 10:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                                                                 С посвещение на тези, които обичат Родопа:

 

                                         РОДОПСКИ  ЗАПИСКИ – 1

    Разходките ми по Родопа започнаха преди много-много години, спомням си точно годината - 1960. Тогава за първи път посетих хижите Безово и Руен, при това през зимата. С малки прекъсвания, посещенията ми по тази прекрасна планина продължават и сега, 61 години по-късно. Един живот не стига Родопа да бъде упозната цялата, но аз я упознах в степен, при която на който и връх на планината да ме спуснат, ще кажа къде съм и ще посоча характерните върхове и долините на реките около мен.

   Аз съм не само турист, но и войнстващ еколог, любител краевед, запознаващ се с историята на регионите, които посещавам. Давам пример с Тъмрашката помашка република,  със Западните покрайнини. Познанията ми по тези два региона са задълбочени. Посещеннията ми по планините на България извършвам по теми и те продължават до упознаването им в желаната от мен степен. По теми като Западния Балкан, Централен Балкан, Източни Родопи посещенията ми продължиха по десетина години. Така по Западните покрайнини изминах 4000 км. запознавайки се        

не само с прекрасната им природа, в която влизат 5 планини, но и с хората, които живеят там – българи, заточени в собствените си имоти повече от 100 години, но съхранили ценностната система на българина от преди век. Така упознах по-добре и самия себе си. На същия принцип интересно бе да упозная не само природата на турците и помаците по Родопа, но и бита им, тяхната ценностна система.

    В Централен Балкан посетих стотина пръскала, в Източни Родопи – няколко стотици тракийски светилища от кремъчната епоха, а в Западни Родопи – няколко десетки такива от ранножелязната епоха. Не само тези планини упознах...

   Както един човек напрредвайки във възрастта все повече обича Моцарт, същото важи и за отношението му към Родопа.  

   Родопите са огромна планина и съм решил да напиша няколко постинга за нея. Този ще е първият. Поводът е запознаването ми с рида Добраш, който посещавам за четвърти път от миналата година за по седмица и повече.  Тези мои пътувания имат определен план, който съм си определил при предишните ми посещения там. Финалът сред тези около 28 десетчасови пътувания е близък. Много силни преживявания това лято имах там, като имаше и рискови моменти, физическото ми натоварване бе на границата на силите ми, които вече не са както някога.

   В постингите си ще пиша и за хората от Родопа, за важни събития в живота им от миналото и настоящето. Аз съм свидетел на възродителния процес, на последствията от него, ще ги опиша както ги видях. Бях близък с известни родопчани, уважавани не само от местните хора, но и в цялата страна, които вече починаха. Те носеха в себе си духа на родопчанина и играеха ролята на мост между този регион и останалата част на България.

    Доста и различни теми съм замислил, но преди това ще напиша две много важни неща за Росопа, които всеки, посещаващ или обичащ този регион на страната трябва да знае:

 

1.     ЗАПАДНИТЕ РОДОПИ СА ГЕОГРАФИЯ, ИЗТОЧНИТЕ

СА ИСТОРИЯ.

2.     ИСЛЯМЪТ ЗАДЪРЖА ХОРАТА В ПЛАНИНАТА,

ЗАТОВА РОДОПИТЕ НИКОГА НЯМА ДА СЕ ОБЕЗЛЮДЯТ.

 

   В този първи мой постинг ще опиша Родопа като география -  все едно планината е погледната от високо, от спътник.

   Родопа се разпростира на огромна площ, часто от която е в Гърция. Прието е планината да се дели на Северна и Южна, но това разделяне е условно. Родопа има централно било, което започва от Юндола, връзката й с Рила. Прието е понятието Рило-Родпоски масив, но това понятие е непълно. На юг от Рила следва Пирин, който достига чак до Бялото море. Последната планина от веригата на Пирин на юг вече в Гърция преди Бяло море се нарича Пангео. Рила пък чрез планината Верила се свързва с Витоша. Към този огромен планински масив принадлежи и Родопа.

  Родопа има много сложна орография и хидрография. Тя има централно било, което започвайки от Рила се насочва на югоизток, после по Баташката планина и ридът Сюткая се извива на юг, достигайки върха Виденица /Гьозтепе/. След него тръгва на изток чак до вр. Ветрен над  с. Горни юруци и отново се извива на юг, достигайки град Александрупулис /Деде Агач/ на Бялото море.

   На север Родопа пуска следните големи ридове:

   Първят е този между реките Яденица и Чепинска. Това е най-малкият по площ родопски рид, наричан е Алабак. Най-високият му връх е Милеви скали, един грасавац, видим от пътя Велинград – Варвара.

   Вторият рид е между реките Чепинска и Въча.Той е най-голям по площ, към него принадлежат Баташката планина и Сюткая. Към рида има и един предрид, перпендикулярен на другите, наричан Каркария. Вероятно част от тази прощ е била езеро, на което Каркария е била стената. Скъсването на стената на това езеро обаче става при Цепина.

   Третият рид, и той огромен е този между реките Въча и Чепеларска. Той се нарича Чернатица и е най-посещаваният от туристите регион на Родопа.

   Четвъртият рид, някога наричан Средните Родопи, днес е наречен Преспански - име, което не прави смисъл. Той е между реката Чепеларска и реките, които текат на изток от Средните Родопи, даващи вода на р. Арда, за мен най-великата българска река.

   Родопа пуска няколко къси рида на юг, които започват от върховете над селата Кожари, Кестен, Могилица, Пловдивци, но и един доста голям, в България, започващ от централното било на Родопа при вр. Гюлтепе на рида Велийца, заграден между реките Доспат от изток и Хайдушката река и Места от запад, който продължава до събирането на реките Доспат и Места в Гърция на около два км. от нашата граница до с. Годешево. Този рид е наричан Дъбраш. Той е поне три пъти по-голям по площ от Алабак. Посещаван е от „туристите” предимно заради селата Ковачевица, Лещен и Долен, които дори не знаят в коя част на Родопа са. Красотите му са достъпни за малко хора, със сърца, отворени за красота, изразяваща  се в дивата му природа - най-дивата в Родопа/!!!/ в тракийските светилища от ранножелязната епоха, чудноватите му скали, поради които той е наречен Каялийка /Скален рид/. Потопил се в тази красота и неподправена все още природа на някои места от хората, рреших да напиша в постинга си и нещо за Родопа.

 

    /Следва/

  

 

    





Гласувай:
6



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12183107
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031